Thursday, August 12, 2010

KEMBUNG KUKUS AIR ASAM dan LIMPA MASAK SUMATERA

LIMPA MASAK SAMUDERA
IKAN KEMBONG KUKUS AIR ASAM

Sebenarnya hari ini nak masak Gulai Telor Ikan Tenggiri entah macam mana semasa keluarkan dari peti beku tercapai bungkusan limpa yang bentuknya seakan-akan sama macam bungkusan telur ikan. Bila dah cair baru perasan. Tapi takpe masak aje la kan. Kalau semalam dah makan daging hari ini kita makan ikan pulak. Sumber protein yang sangat baik untuk kesihatan..cewah maka giliran cik kembong la pulak hari ini.

IKAN KUKUS AIR ASAM

3 ekor ikan kembong/ikan bawal putih/ikan cencaru pun boleh


1 labu bawang besar dimayang halus


2 biji tomato dipotong dadu


6 biji cili padi yang dipotong-potong nipis


2 biji cili merah juga dipotong nipis


1/2 cawan air asam yang pekat


sedikit belacan


1 sudu gula


garam secukup rasa




Cara Memasak:




Kukuskan ikan kembung sehingga masak dan ketepikan. Masukkan semua bahan-bahan tadi dan ramaskan bersama-sama di dalam satu bekas sehingga mendapat jumlah air asam yang mencukupi. Letakkan ikan yang telah dikukus tadi ke dalam pinggan dan curahkan air asam tadi sehingga ikan tersebut terendam di dalamnya dan sedia dihidangkan.




Hidangan ini sesuai untuk mereka yang baru terkocoh-gapah balik ofis tetapi masih sanggup memasak sendiri untuk berbuka ( saya le tu..) senang dan ringkas serta menjimatkan masa. Air asam sehingga menjilat jari tau!!




LIMPA MASAK SAMUDERA




500 gram limpa lembu/paru pun boleh


5 tangkai cili merah


1/2 biji bawang besar


2 biji bawang putih


(blend'kan yang berwarna biru)


2 sudu besar sos tiram


1 sudu besar sos cili


4 sudu besar air asam cair


1 sudu gula


garam secukup rasa


1 labu bawang besar dimayang kasar


3 sudu besar minyak untuk menumis




Cara Memasak:




Rebuskan limpa sehingga benar-benar lembut dan empuk kemudian ketepikan. Panaskan kuali dan masukkan minyak. Tumiskan bahan-bahan yang telah di blend tadi sehingga naik bau. Masukkan gula dan garam. Apabila garing masukkan sos tiram,sos cili dan air asam. Limpa yang telah direbus tadi bolehlah dihiris-hiris nipis kemudian masukkan ke dalam bahan-bahan yang ditumis tadi. Apabila kuah agak pekat tambahkan sedikit air dan masukkan bawang yang telah dimayang kasar tadi dan kacau-kacaukan sehingga mendapat tekstur kuah yang diinginkan. (tidak cair dan tidak terlalu pekat)Kemudian hidangkan..taraaaa!!


No comments:

Post a Comment