Wednesday, August 11, 2010

SIAKAP KUNG FOO DAN SUP TULANG MERAH

SUP TULANG MERAH
IKAN SIAKAP KUNG FOO

Salam semua.. selalu saya pergi makan di Restoran-restoran ala-ala tomyam di sekitar Kajang dan Bangi. Menu ikan siakap biasanya siakap masak 3 rasa, sweet sour, masak teowcheow dan siakap stim. Macam dah jemu dan nampak sangat senang untuk disediakan. Apa kata kali ini kita ubah sedikit dan bikin agak pedas dan lebih kick dari resepi-resepi yang biasa kita makan di restoran. Ok untuk hari pertama ramadhan ini saya sediakan Siakap Kung Foo. Nama ini saja-saja je letak dan tak membawa apa-apa makna. Cuma masakan ini agak pedas jadi orang yang makan rasa macam nak berkung foo la kot. Ishh..takde la melawak ja naaa..



Ikan Siakap Masak KungFoo



Bahan-bahannya:


I ekor ikan siakap/kembung/kerapu/bawal ( yang telah dikelar-kelar dan gaulkan dengan sedikit tepung tempura atau tepung goreng ayam)

3 sudu minyak masak untuk menumis

3 biji cili merah

5 biji cili padi

2 labu bawang besar (sederhana besar)

( blend'kan semua yang berwarna biru)

3 sudu besar air asam jawa

garam secukup rasa

2 sudu gula

2 biji tomato (dibelah dan dipotong dadu besar)

1 labu bawang besar ( di mayang kasar)

1 biji timun jepun ( timun mesia pun boleh, di potong panjang-panjang ala acar)

4 batang kacang bendi (di potong serong)



Cara Memasak: Panaskan kuali dan goreng ikan hingga garing kemudian ketepikan. Tumiskan bahan yang telah di'blend' sehingga naik baunya. Masak hingga garing kemudian letakkan gula dan air asam diikuti dengan tomato dan garam secukup rasa. Tambahkan sedikit air agar kuah tidak terlalu pekat dan boleh menutupi seekor ikan bila dah masak curahkah ke atas ikan yang telah digoreng tadi dan hidangkan


SUP TULANG MERAH

sekilo tulang bersih dan rebuskan

1 biji bawang sederhana besar

10 tangkai cili kering

5 ulas bawang putih

(blend semua di atas)

6 biji buah pelaga

1 batang kulit kayu manis

2 kuntum bunga lawang

1 tin tomato sup

5 sudu sos cili

garam secukup rasa

2 sudu gula

5 sudu minyak masak



Cara Memasak:



Rebuskan tulang sehingga empuk dagingnya dan ketepikan. Panaskan kuali masukkan minyak dan tumis buah pelaga,kulit kayu manis dan bunga lawang sehingga naik baunya. Masukkan bahan yang telah diblend tadi, tumis sehingga garing, masukkan gula dan garam serta sos cili. Kemudian masukkan 1 tin tomato sup dan garam secukup rasa. Bila kuah dah hampir pekat masukkan tulang yang telah direbus tadi dan biarkan dalam 10 minit dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment